algemeen
historiek
bouw
toestand
positie
site
artefacten
bijvoegsels
plattegronden
gebeurtenissen
referenties
 
naam: Oosthinder - vliegtuigwrakresten - ‘Hamilton Standard’ propeller
       bijnaam:
       andere namen: 133/238
algemene beschrijving:
3 bladige propeller van het type ‘Hamilton Standard’. Dit type werd in het Verenigd Koninkrijk in licentie gebouwd bij ‘De Havilland’ en voorzien van tegengewichten en tandwielen. Deze propeller had als eigenschap dat de bladen om hun as konden draaien, waardoor de snelheid van het vliegtuig kon aangepast worden. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog stond ze op heel wat toesteltypes gemonteerd, zowel op éénmotorige jachtvliegtuigen als twee- en viermotorige bommenwerpers en transporttoestellen. Merkwaardig is dat de propellertippen naar buiten toe geplooid zijn. Dat zou er kunnen op wijzen dat de motor op het moment van de impact op het wateroppervlakte draaide. Het impliceert ook dat het vliegtuig met de staart eerst onder water ging, m.a.w. achterwaarts in zee neerstortte. Enkel aan de hand van de propeller kan jammer genoeg de identiteit van het toestel en haar bemanning niet vastgesteld worden.
type wrak: vliegtuig
kategorie: vliegtuig
voortstuwing: motor
datering: wereldoorlog II (1939-1945)
referentie: De Decker Cynrik
nauwk. datering: plausibel
argument datering: vergaan
oorlogsgraf: niet gekend
eigenaar wrak:
referentie: NL: MDK - Afdeling Kust EN: MDK - Department Coast FR: MDK - Département Côte
update door: Onroerend Erfgoed - Maritiem
laatste update: 9/9/2016
 
 

3 bladige propeller van het type ‘Hamilton Standard’. Dit type werd in het Verenigd Koninkrijk in licentie gebouwd bij ‘De Havilland’ en voorzien van tegengewichten en tandwielen. Deze propeller had als eigenschap dat de bladen om hun as konden draaien, waardoor de snelheid van het vliegtuig kon aangepast worden. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog stond ze op heel wat toesteltypes gemonteerd, zowel op éénmotorige jachtvliegtuigen als twee- en viermotorige bommenwerpers en transporttoestellen. Merkwaardig is dat de propellertippen naar buiten toe geplooid zijn. Dat zou er kunnen op wijzen dat de motor op het moment van de impact op het wateroppervlakte draaide. Het impliceert ook dat het vliegtuig met de staart eerst onder water ging, m.a.w. achterwaarts in zee neerstortte. Enkel aan de hand van de propeller kan jammer genoeg de identiteit van het toestel en haar bemanning niet vastgesteld worden. De propeller werd opgebaggerd in zone 4C bij de Oosthinder zandbank door Deme nav. suppletiewerken kust (Wenduine).

copyright Deme Group
 
 
| | | | home | | help   hosting: VLIZ | kaarten: VLAAMSE  HYDROGRAFIE